Minggu, 22 November 2015

Kunyit Untuk Flavour, Warna dan Kesihatan

Kunyit Untuk Flavour, Warna dan Kesihatan

Curcuma Longa, rhizome dan ahli keluarga halia, tumbuh liar di kawasan hutan di Asia Tenggara. Ia telah digunakan untuk persiapan masakan, perubatan dan upacara untuk beribu-ribu tahun. Komuniti saintifik baru-baru ini ditoreh potensi perubatan, mendedahkan kepada dunia Superfood ini kuno Ayurveda India, penyembuhan akar dan anti-biotik semula jadi.

Ayurveda, sains perubatan holistik yang berasal dari India, menghormati Kunyit untuk keupayaan untuk menenangkan perut, melawan telinga dan sinus jangkitan, kesan-kesan anti-radang untuk arthritis, untuk membunuh parasit dalaman, untuk mengawal selia kitaran wanita, untuk kesihatan reproduktif dan untuk menyucikan mereka darah. Apabila dicampurkan dengan madu, ia boleh diambil pada permulaan apa-apa gejala selesema dan juga digunakan untuk kegatalan kulit atau luka, ia mempercepatkan penyembuhan (terutama di kalangan pesakit kencing manis) dan sifat-sifat anti-septik yang mengelakkan sebarang jangkitan.

Kunyit juga dikenali sebagai salah satu daripada bahan-bahan yang paling berkesan dan berguna dalam resipi kecantikan semula jadi. Ia digunakan sebagai pelembut kulit di Asia, pes yang diperbuat daripada serbuk Sandlewood, krim susu dan Rosewater digunakan di seluruh badan. Ini adalah satu langkah yang penting dalam majlis perkahwinan di India. Terlebih dahulu pengantin dilayan dengan ini dengan satu sama lain keluarga untuk melihat jika terdapat apa-apa kecacatan, tanda lahir, atau mana-mana tahi lalat diletakkan dalam kedudukan malang badan! Ia juga digunakan dalam upacara keagamaan dan kerohanian di kuil-kuil dan tempat-tempat ibadat.

Tidak kebetulan bahawa tradisi masakan India penuh dengan herba dan rempah, dan persediaan tenusu seperti minyak sapi. Ramai daripada komponen ini yang membentuk satu 'kari' sebenarnya perubatan dan bersama-sama dengan diet vegetarian terutamanya mereka, keputusan di India mempunyai yang paling rendah kadar kanser kolon di dunia.

Jelas hangat rasa warna tanah dan juga masam kunyit kita menambah tambahan yang sangat unik untuk masakan India, Timur Tengah, Jamaica, Amerika Selatan, Afrika dan Asia Tenggara. Mewarna segala-galanya ia menyentuh dengan yang warna kuning / oren yang kita tahu dari masakan India. Di mana ia ditanam segar, daun tumbuhan juga digunakan untuk bekas makanan untuk memasak memberikan kandungan rasa halus tersendiri, dengan cara yang sama bahawa daun pisang lakukan. Ia bukan sahaja menambah warna, rasa dan kualiti ubat untuk makanan anda, tetapi juga digunakan dalam industri makanan sebagai bahan pengawet semula jadi kerana aktiviti anti-bakteria dan anti-fungal.

Kunyit & curcuminoids
Curcumin, satu perkataan anda pasti akan mendengar lebih lanjut mengenai, adalah salah satu daripada bahan-bahan aktif (curcuminoids) kunyit. Ia diekstrak dan digunakan dalam kombinasi dengan ekstrak tumbuhan lain dalam banyak ubat semula jadi dan makanan tambahan.

Curcuminoids yang tinggi antioxidents, anti-radang, anti-parasit, anti-tumor, anti-rematik, anti-karsinogenik, anti-mutagen, anti-mikrob, anti-trombotik, anti-amyloid, anti-virus dan anti-iskemia. Mereka membantu dalam pencegahan pembangunan katarak, kejutan septik, anti-asma, anti-ulser, anti-cystic, adalah hepatoprotectective, dan mencegah dan menghalang kulit kerosakan UV. Ia telah ditunjukkan untuk membantu mengekalkan kesihatan perut, kolon, prostat, rongga mulut dan hati. Curcumin menghalang metastasis tumor, pankreas, dadah atau alkohol yang disebabkan hati fibrosis, cystic fibrosis dan penyakit Alzheimer mengakibatkan pengurangan dalam tekanan, kemurungan dan keresahan.

Resipi untuk Kunyit Teh, Oleh: Kurma Das
* 2 cawan air
* 1/2 sudu teh serbuk halia
* 1/2 sudu teh kunyit serbuk
* 1 sudu besar sirap maple
* Jus lemon 1/2
Bawa air sehingga mendidih, kemudian menambah herba serbuk. Reneh selama 10 minit.
Terikan teh ke dalam cawan, tambah sirap maple dan lemon, kacau hingga sebati. Minuman panas. Membuat 1 hidangan. Itu sahaja!
http://news.iskcon.org/node/2069

Resipi untuk India Kunyit Pickle:
Disimpan dalam balang kaca dimeterai disterilkan di bawah terik matahari selama 15 hari sebelum makan.
2 Tbps Kunyit Segar dicincang kasar
Jus daripada 1 Lime
3 Limes, potong kasar 1cm ketulan
Garam 1 sudu besar
1 - 2 sudu teh serbuk Kunyit
1 sudu besar dipotong dadu halus Cili Hijau (bergantung kepada pilihan haba anda)

Ubat rumah untuk sakit tekak, tidak boleh yummy..but semula jadi dan telah mendapat untuk mengalahkan sirap kimia dari farmasi.
Resipi Susu kunyit:
Susu 500ml
1 besar serbuk Kunyit sudu kecil
1 sudu kecil besar Halia segar parut
Madu untuk rasa
Rebus bersama-sama selama 5 minit, masukkan madu dan menghirup.

Kunyit kotoran apa-apa dan segala-galanya, baik !! menyedari apa alat persediaan yang anda gunakan dan mempertahankannya batu, Laminex dan plastik. Lebih baik untuk menggunakan kaca mencincang kapal, dan mangkuk keluli tahan karat dan perkakas dapur. Pakai sarung tangan jika anda suka warna kuku anda!

Kegunaan peribadi saya: Tambah ke sup, salad, kari, sos, baking, perasa, marinades, felafel, homous dan harga rendah, kentang walaupun lecek dan beras, anda benar-benar boleh menambah kepada begitu banyak resipi anda yang sedia ada untuk warna, rasa dan Sudah tentu, kualiti ubat.

Jadi, dengan semua itu yang berkata, ia sangat mudah untuk memasukkan Kunyit untuk rasa, warna dan kesihatan dalam diet anda, sama ada anda boleh mendapatkan ia segar, serbuk atau capsuled, pencegahan murah dan menyeronokkan untuk kanser kolon, penyakit jantung, Alzheimer dan pelepasan untuk keradangan di dalam badan di kalangan banyak manfaat lain.

Salah satu sifat hadiah kepada kami, jika anda tidak pernah melihat ia di kedai-kedai tempatan anda, anda akan menemui pautan di blog kami ke tempat anda boleh membeli USDA disahkan serbuk kunyit organik, kualiti yang sangat baik dan anda boleh yakin keasliannya dan kekuatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar