Kamis, 19 November 2015

Punca biasa Sembelit

Punca biasa Sembelit

Orang yang telah mengalami sembelit pasti boleh membuktikan kepada ketidakselesaan dan kesakitan yang gangguan pencernaan ini membawa. Cara terbaik untuk mengelakkan ia adalah untuk menyelidiki lebih mendalam kepada punca-punca sembelit. Jika anda mempunyai idea mengapa ia wujud, anda akan dapat mengetahui bagaimana untuk mencegah atau menyembuhkannya. Berikut adalah punca lazim masalah penghadaman seperti:

Kekurangan pengambilan cecair

Jika anda sentiasa dehidrasi anda kemungkinan besar akan sembelit sebagai najis boleh menjadi keras dan kering. Anda harus mengelak daripada minuman berkafein seperti kopi kerana ia juga boleh merangsang sembelit. Ubat yang paling popular untuk sembelit sedang minum jumlah yang cukup air setiap hari. Walaupun ini bukanlah satu penyelesaian yang pasti api untuk masalah ini pencernaan, ia masih boleh meningkatkan pergerakan usus anda.

Kurang bersenam

Jika anda mempunyai kehidupan yang tidak aktif, anda menundukkan diri anda untuk semua jenis penyakit kerana kurang aktiviti fizikal juga boleh membuat organ-organ penting anda kurang cekap dan lebih mudah untuk membina sisa toksik yang terkumpul. Individu terlantar kerana sakit yang serius juga boleh menjadi sembelit. Dalam kes ini, ubat-ubatan tertentu ditelan untuk mengawal pergerakan usus pesakit.

Penyakit

Sesetengah penyakit boleh menyebabkan sembelit. Gangguan saraf seperti penyakit Parkinson, strok, multiple sclerosis dan kecederaan saraf tunjang boleh faktor yang menyumbang kepada menjadi sembelit. Penyakit-penyakit lain yang juga boleh menyebabkan sembelit termasuk diabetes, hipotiroidisme, uremia dan lupus.

Penyalahgunaan pencahar

Walaupun penggunaan julap boleh membantu membuang air besar lebih mudah, penyalahgunaan ia juga mempunyai kesan buruk kepada badan. Jika anda menggunakan julap setiap hari, badan anda akan menjadi bergantung kepada ubat tersebut dan tidak akan dapat mempunyai pergerakan usus yang normal melainkan jika anda mengambil julap lagi. Jika badan anda menjadi terlalu bergantung kepada julap, organ-organ anda terutamanya usus besar akan menjadi malas dan sangat tidak cekap.

Ini punca lazim sembelit boleh dielakkan dengan hanya mengekalkan gaya hidup sihat dan menggabungkan senaman ke dalam rutin harian anda. Anda harus juga melihat apa yang anda makan dengan memakan makanan berserat sekurang-kurangnya sekali sehari supaya anda boleh mempunyai najis normal. Jika anda terus bergantung kepada julap anda akan berasa kesan buruknya di kemudian hari. Sentiasa ingat bahawa segala-galanya perlu diambil secara sederhana. Jika anda mengambil sesuatu secara berlebihan, ia pasti boleh mempunyai kesan buruk kepada badan anda. Sebelum anda mempertimbangkan sebarang ubat sembelit, pastikan anda bertanya kepada doktor anda mengenainya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar